Jak można to sprawdzić?
Poproś dziecko, żeby opowiedziało Ci o swojej ulubionej zabawce, jak było w przedszkolu/ szkole, opisało obrazek, ułożyło i opowiedziało historyjkę obrazkową.
Posłuchaj czy zamienia głoski, jak je realizuje czy powtarza słowa, jaka jest ogólna wymowa dziecka. Popatrz na buzię- czy dziecko wkłada język między zęby, czy może na boki.
Wydawaj krótkie polecenia- podaj mi kredkę, weź niebieską kredkę i połóż ją pod krzesłem, weź kartkę i włóż ją do szafki.
Jak można to sprawdzić?
Poproś dziecko, żeby powtórzyło za Tobą- kląskanie, koci grzbiet, język na boki, język dookoła ust, strzałka, przesłać buziaka, uśmiechnąć się szeroko [o tutaj]
Sprawdź:
WARGI- czy dziecko potrafi je rozciągają, czy może wysunąć je do przodu
JĘZYK– jak wygląda czy jest normalny, a może spiczasty, zbyt duży (makroglosja) czy dziecko potrafi go spionizować (potrafi podnieść język za górne zęby)
PODNIEBIENIE– czy jest normalne, a może gotyckie lub po rozszczepie
ZGRYZ- w normie, a może jest tyło zgryz, zgryz otwarty, występują ubytki zębowe
ZĘBY– czy nie zakradła się do nich próchnica
MIGDAŁY- czy przypadkiem nie są przerośnięte obejrzyj
WĘDZIDEŁKO PODJĘZYKOWE
Jak można to sprawdzić?
1 sposób prosimy o podniesienie języka i przytrzymanie go na wałku dziąsłowym.
2 sposób wysuwamy język na brodę, kiedy wędzidełko będzie za krótkie czubek języka będzie wygięty jak serduszko
Gdy zauważysz jakieś problemy zgłoś dziecko do dentysty, ortodonty, laryngologa, neurologa dziecięcego, chirurga szczękowego.
Przyjrzyj się dziecku podczas zabawy czy oddycha przez nos czy przez usta.
Jeżeli dziecko oddycha przez usta to poszukaj przyczyny (o oddychaniu przez usta o tutaj)
Od samego początku staraj się zwracać uwagę i przypominać o zamykaniu ust podczas oddychania!
– pobaw się z nim w dmuchanie w bańki mydlane lub dmuchanie na wiatrak [tu pokaże Ci różne zabawy oddechowe]
Pamiętaj wdech nosem! Wydech ustami – to ważne 🙂
Poproś, żeby dziecko stanęło 3 metry od Ciebie ustawiło się tyłem i powtórzyło za Tobą słowa np. miś, słońce, miłość lub jakiekolwiek inne słowa.
Gdy dziecko zamienia wyrazy, może nie słyszy różnicy między słowem sok a szok!
Jak można to sprawdzić?
Połóż przedmioty na środku, żeby nie sugerować żadnej ze stron
ucho- połóż telefon, muszlę i obserwuj, do którego ucha przyłoży;
oko– którym okiem spojrzy przez dziurkę od klucza czy kalejdoskop;
rękę– połóż kredkę i obserwuj, którą będzie rysował;
nogę– połóż piłkę na środku i zobacz, którą nogą kopanie piłkę;
Podczas badania sprawdzamy poprawność wypowiadanych głosek w wyrazach. Pokaż dziecku obrazki i poproś go, żeby je nazywał.
Według S. Milewicza jedynymi wy standaryzowanymi i znormalizowanymi testami, dzięki którym można dokonać oceny artykulacji są:
1. Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym (Grabias, Kurkowski, Woźniak, 2002)
2. Przesiewowy test logopedyczny (Tarowski, 2002)
3. 100- wyrazowy test artykulacyjny (Krajna, 2008)
Ja korzystam z Kwestionariusza badania mowy G. Billewicz, B. Zioło 2001.
Na potrzeby badania stworzyłam kartę badania mowy dziecka [o tutaj]
Gdy jesteś logopedą zwróć uwagę jeszcze na wywiad z rodzicem, wychowawcą, żeby poszerzyć swoją wiedzę na temat dziecka.
Masz pytania ?
Zastanawiasz się nad rozwojem swojego dziecka ?
A może masz pomysł na współpracę?
Napisz do mnie !!!
© 2019 logopedadzieciecy.com.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone